fredag 25 januari 2008

Varför USA behöver mer Al Jazeera och mindre CNN

Vad hände: CNN "rapporterade" häromdagen om en ny "smart shoppingvagn." Inslaget symboliserar, tyvärr, den desperata bristen i USA just nu på en bra nyhetskanal.
Analys: CNN:s inslag handlade alltså om en "smart shoppingvagn" som kommer att introduceras i amerikanska matbutiker om ett halvår. Vagnen har en elektronisk skärm som visar information om varje produkt som kunden scannar in -- priset, kaloriinnehåll och dylikt. Kunden kan också ladda ner sin inköpslista eller recept som visas på skärmen. Grundtanken med vagnen, som affärsidé, är dock att sälja reklam. Skärmen visar nämligen annonser -- inte heller vilka annonser som helst utan skräddarsydda enligt kundens köphistoria. Så CNN hade släpat in en vagn i studion där ankaret Kiran Chetry och "reportern" Veronica De La Cruz diskuterade den -- och närmast dräglade över den. (Se det drygt 2 minuter långa inslaget här.) De första orden ur De La Cruzs mun: "Är inte det här fantastiskt? Du vet, vad du ser här är framtidens shoppingvagn". Sedan fortsatte det i rask takt. Hon slängde ur sig fraser såsom "den senaste teknologin när det gäller shopping" och "mycket mycket enkel procedur". Ankaret ställde frågor som, "så du får också information om varje produkt medans du handlar?" Inslaget innehöll inte ett enda ord om huvudidéen med den här produkten, det vill säga att det är ännu ett sätt att nå konsumenter med reklam. MediaCart och Microsoft, de två företag som utvecklat vagnen, skulle inte kunna ha köpt bättre reklam för hur mycket pengar som helst. Inslaget var ungefär så långt ifrån seriös journalistik som man överhuvudtaget kan komma.
Då och då visar CNN glimtar av vad en anständig internationell nyhetskanal bör hålla på med. Dess miniserie "Planeten i fara" som sändes i USA i höstas, till exempel, var en imponerande granskning av viktiga ämnen såsom klimatförändringen och den illegala handeln av utrotningshotade djur. Reportrar som Christiane Amanpour är bra. Men tyvärr är det mest Britney och OJ och den senaste blondinen som blivit mördad på någon tropisk ö. Just nu är det mycket om presidentvalet, men det är mest om vem som leder och vem som attackerar vem, och mycket lite ingående om själva frågorna.
Det finns dock en internationell nyhetskanal som verkar hålla en konstant hög nivå: Al Jazeera English, den drygt ett år gamla engelskspråkiga versionen av den arabiska nyhetskanalen. Jag fick nöjet att se Al Jazeera English i höstas och tappade nästan hakan av att den var så bra. De sände bland annat en timmes lång intervju med FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan, och ett kraftfullt inslag om översvämningarna som härjade i Afrika då. De har en stor stab av skickliga reportrar och ankare, inklusive gamle BBC-veteranen Sir David Frost. Men såg jag Al Jazeera i USA? Nej, jag såg det i Etiopien, där jag var på semester. I USA har nämligen inget större kabelnätverk ännu gått med på att sända Al Jazeera. (De som bor i staden Toledo, Ohio, kan se det men annars är det i stort sett omöjligt.) Varför det är så kan jag bara spekulera om, men visst har det mycket att göra med att Al Jazeeras moderkanal fick stämpeln i USA för några år sedan av att vara ett språkrör för fienden. Kabelnätverken vill således säkert inte ta risken. Det är synd för det nya Al Jazeera English (som har byråer i över 40 städer, inklusive i många av de fattigaste länderna) förtjänar att ses av amerikaner -- och amerikaner förtjänar att se Al Jazeera. Många många amerikaner törstar nämligen efter en gedigen nyhetskanal liksom denna. Jag hör folk klaga hela tiden på CNN, Fox News och de andra kanalerna. Det här landet har så otroligt många smarta personer och så mycket resurser, så en seriös nyhetskanal i USA som täcker hela världen på ett bra sätt borde egentligen vara en självklarhet.
Det är viktigare än någonsin nu för Amerika att ha en kanal med bra inslag från hela världen. Om USA, vars anseende sjunkit rejält de senaste åren, ska lyckas göra comeback på världscenen så måste det förstå hur världen fungerar, hur den håller på att förändras. Al Jazeera English måste göras tillgängligt i USA, för USA:s egen skull. Det är hög tid att amerikaner får se inslag som gör dem smartare, inte lismande inslag om smarta shoppingvagnar.
Bild: allthingscnn.blogspot.com

3 kommentarer:

David Holmberg sa...

Här i Sverige får man in "CNN International" som möjligen har lite annorlunda inriktning än "Britney", Däremot känns den i sin tur så utspädd att det ofta är oinstressant.

En person i amerikanska CNN som jag uppskattar så här i valtider är Wolf Blitzer, utmärkt kunnig kommentator IMHO. Dessutom har han universums mest maskulina och aggresiva namn.. Jag vill också heta Wolf Blitzer.

Anonym sa...

Jag tittar också på CNN International men även BBC News som jag tycker är riktigt bra. Men efter att jag läst om Al Jazeera från dig och dessutom har den kanal ska jag titta på den. Har ärligt talat inte tänkt på den tidigare.
Du har riktigt intressant blogg.

Ola Kinnander sa...

Dennis, tack för kommentaren -- jag måste erkänna att jag är avundsjuk på dig som har tillgång till Al Jazeera! Hör gärna av dig senare om vad du tycker om den.