måndag 4 februari 2008

Super gemenskap

Vad hände: Igår kväll var det Super Bowl, USA:s största sporthändelse.
Analys: Super Bowl, finalen på USA:s fotbollssäsong, är varje år det mest sedda programmet på amerikansk teve. "Super Bowl söndag" är, i praktiken, en nationell helgdag. Till skillnad från julen, som är till för barnen, och Thanksgiving, som är till för familjen, så är Super Bowl till för vännerna. Traditionen är att samla kompisarna och under några timmar sitta och skrika framför teven samt äta och dricka så mycket som är fysiskt möjligt. En studie av Snack Food Association (en lobbyinggrupp för godisindustrin) visade att amerikaner förväntades äta fem miljoner kilo potatischips igår. En undersökning av pizza.com fann att mer än hälften av de cirka 100 miljoner tittarna i USA planerade att äta pizza. För många tittare är det viktigaste dock varken själva matchen eller maten utan reklamsnuttarna. Många företag med djupa fickor introducerar nya reklaminslag under just Super Bowl för att göra extra starkt intryck. Den trenden började 1984 då nykomlingen Apple Macintosh presenterade sin numera legendariska attack mot "storebror" IBM. Det kostade igår i genomsnitt 2,7 miljoner dollar att köpa 30 sekunders tevetid, eller fem miljoner dollar för en minut. Några som öppnade plånboken var de gamla vanliga som Budweiser, McDonald's och Pepsi, den sistnämnda som hade den kanske bästa snutten under kvällen. Upp i rutan dök också presidentkandidaten Barack Obama som hamrade hem sitt tema om förändring. Han hade väl råd med det eftersom han samlat in 32 miljoner dollar i kampanjbidrag under januari, det mesta någon kandidat någonsin fått ihop under en månad. Hans Super Bowl-reklam hade perfekt tajming då det kom endast två dagar innan supertisdagens primärval då 24 delstater står på spel för honom och hans motståndare Hillary Clinton. Ett annat reklaminslag igår som fick en del att höja på ögonbrynen var för Coca-Cola. Stjärnorna i den reklamen var förre republikanske senatorn Bill Frist och demokratiske rådgivaren James Carville -- två politiska fiender som här blev vänner över Coke. Inslaget var rätt kul, men samtidigt kändes det en aning smaklöst att se en före detta senator, som tillika är doktor, använda sin position till att mot god betalning pracka på folket en läskprodukt.
I halvtidspausen spelade Tom Petty & The Heartbreakers. Ett gediget och säkert val efter 2004 års fiasko då Janet Jackson blottade bröstvårtan i en sekund, vilket ledde till en storm av moralpredikningar, inte minst från kongressen som skyndade sig med att höja avgifterna som tevekanalerna måste betala om de visar något "oanständigt."
Men vad som gör Super Bowl till ett genuint fenomen dessa dagar är att det är en av ett krympande antal kulturella händelser som hela landet tar del av gemensamt. Amerikaner brukade kunna prata gemensamt om sådan underhållning som till exempel vem som sköt JR, och fraser från Seinfeld som "yada yada yada" var något alla kände till. Det var inte så länge sedan som popkulturen hade, mer eller mindre, ett gemensamt språk. Så är det knappast idag, då folk hoppar mellan hundra tevekanaler, ett bottenlöst internet och iPods med tiotusen sånger. Nöjesutbudet har blivit enormt utspritt. Då folk tittar på, lyssnar på och läser allt mindre gemensamma saker så förloras också en viss gemenskap, den där sociala smörjoljan som är så välkommen i till exempel lunchrummen på arbetsplatserna. Super Bowl, kanske mer än något annat i USA just nu, representerar gammaldags gemenskap.
Just det, det var som sagt en fotbollsmatch igår också. Storfavoriten New England Patriots, som inte förlorat en match under säsongen, lyckades med konststycket att tappa ledningen med endast en minut kvar. New York Giants vann, 17-14.

2 kommentarer:

Anonym sa...

önskar jag kunde ha sett matchen! och all cirkusen kring den.

Anonym sa...

Vilken drömdag för dig :-)
/Ann