lördag 24 november 2007

Wal-Mart invaderar Washington

Vad hände: Washington Post rapporterar att lågpriskedjan Wal-Mart, världens största detaljhandelsföretag, satsar allt mer på lobbying i Washington. Då Wal-Mart växt enormt de senaste åren och således har alltmer på spel, såsom lagar om handeln mellan USA och Kina, så har de börjat ösa in pengar på att influera beslutsfattarna i D.C. 1999 spenderade Wal-Mart 140.000 dollar på lobbying, en siffra som växt stadigt till 2,48 miljoner dollar förra året.
Analys: Wal-Marts massiva men rätt färska lobbying-satsning är kanske mest förvånande för att den kommer så sent. Tusentals handelsorganisationer och företag har sedan länge antingen inrättat sina egna team eller hyr oberoende lobbyister i Washington. (Detta inkluderar svenska företag. Skanska, till exempel, har spenderat 100.000 dollar på lobbying i Washington i år, och lika mycket under 2006, enligt organisationen OpenSecrets.org som håller reda på sånt.) Relaterat till lobbying är ju kampanjbidragen till politikerna, och även här har Wal-Mart vaknat upp och börjat öppna plånboken på allvar. Politiska kampanjer i USA kostar enorma pengar och således är de flesta politiker nästan helt beroende av bidrag från företag, organisationer och individer. Detta leder i sin tur till att donatorerna ofta får ordentligt inflytande. Wal-Mart har alltså anslutit sig till skaran som insett detta. Wal-Mart, förresten, är ganska unikt. Det är inte bara ett kolossalt företag. Det har de senaste åren blivit den primära symbolen för flera stora problem i Amerika idag:
1) Homogeniseringen av landskapet, som nu är fyllt med själlösa kedjebutiker i förorterna.
2) Urholkningen av USA:s tillverkningsindustri, och landets exploderande handelsunderskott med Kina. Försök att gå in på en Wal-Mart och hitta texten "Made in USA" -- det går, men kan ta en stund.
3) Urholkningen av USA:s fackföreningar och av arbetares rättigheter i allmänhet. Wal-Mart har en lång tradition av att bekämpa fackföreningar och att ge sina anställda -- det vill säga kassörskorna och städarna och liknande fotfolk -- uselt betalt. (I mitt område bor en man som arbetar på en stor fackförening. Hans enda uppgift? Att forska, skriva rapporter och prata med media om hur dålig Wal-Mart är för arbetare.)
Det ska i ärlighetens namn sägas att Wal-Mart inte ensam bär skulden för alla dessa problem. Landskapstrenden, till exempel, började slå rot långt innan Wal-Mart och har mer att göra med bilkulturen och stadsplanerares brist på vision. Men faktum är att företaget, vare sig det förtjänar det eller inte, symboliserar mycket av det dåliga i USA, ungefär som McDonald's länge symboliserat skräpmaten. Det gör det ännu nödvändigare för Wal-Mart att polera sin image i Washington.

Inga kommentarer: