fredag 23 november 2007

Tacksamt land på Thanksgiving?

Vad hände: Igår, 22 november, var Thanksgiving.
Analys: De flesta amerikaner firade igår Thanksgiving. I praktiken innebär detta att familj och vänner samlar sig, tittar på fotboll på teve, säger några ord om tacksamhet och proppar i sig kalkon och pumpapaj. På Thanksgiving -- som härstammar från 1621 när engelska pilgrimer i Massachusetts tackade Gud för en bra skörd -- är det alltså meningen att nationen ska säga ett kollektivt tack. Varje år den här dagen håller presidenten ett tal där han uttrycker landets tacksamhet. (Talet hålls enligt tradition efter en ceremoni i Vita Husets trädgård där han benådar en lyckligt lottad kalkon som får överleva slakten. Se bilden på George W. Bush och mycket tacksam kalkon från förra året).
Jag och Louise brukar vara gäster hos andra den här dagen, men nu för första gången var det vår tur att vara värdar. När åttakiloskalkonen och allt det andra var framdukat och alla satt sig ner kände jag mig kallad att säga några spontana ord om tacksamhet. Jag började tänka på vad USA som nation har att vara tacksam för. Visst finns det mycket. Men efter en stunds tänkande började jag ändå klia mig i huvudet, för faktum är att dessa är svåra tider för USA. Landet ligger i krig; ett blodigt, dyrt och förvirrande krig som nu de flesta även här håller med om var ett katastrofalt misstag. Dollarn sjunker som en sten. På hemmaplan har många amerikaner en stark känsla att globaliseringen gör mer skada än nytta, i alla fall för industriarbetare som ser allt fler fabriker flytta till Kina. Enorma pengar läggs ner på folkhälsan utan att hälsan är speciellt bra, och som Michael Moore visade i "Sicko" så har sjukförsäkringsbolagen strypgrepp på hälsovården. Ja, det kan verka just nu som om USA inte har så mycket som det brukade att vara tacksam för. Till slut mumlade jag i alla fall någonting om tacksamhet för vänskap.
Om knappt ett år, tisdagen den 4 november 2008, håller USA presidentval. En vän till mig som inte precis är någon fan av den nuvarande presidenten sa nyligen att de senaste åren har varit som en lång mardröm som hon hoppas vakna upp ifrån dagen efter valet. Vem vet. Kanske nästa Thanksgiving så har hon och många andra amerikaner verkligen något att vara tacksamma för.

Inga kommentarer: